Forbundsformand: Uforståeligt at forhandlinger om politikadetter stadig ligger stille

Forbundsformand Claus Oxfeldt interviewes til DR Nyheder.
Om under en måned skulle de første politikadetter efter planen have stået klar til ved grænserne i Rødby og Sønderjylland. Men det er stadig meget uvist, om det kommer til at ske.
  4/8/2017

Det fortæller formand for Politiforbundet Claus Oxfeldt i et interview til DR Nyheder i dag.

Forhandlingerne mellem CO10 og Moderniseringsstyrelsen om en overenskomst til politikadetterne har nemlig ligget stille, siden de brød sammen først i juni.

Det skete, fordi Moderniseringsstyrelsen vil ansætte kadetterne på en overenskomst, hvor de skal frasige sig de almindelige lønmodtagerrettigheder, der er på arbejdsmarkedet. Herunder konflikt- og strejkeretten.
Et vilkår, som Politiforbundet under ingen omstændigheder vil acceptere.

- Det er utroligt synd, at politikadetterne stadigvæk skal gå rundt i så stor en usikkerhed. Jeg synes faktisk, at det er uforståeligt, at Moderniseringsstyrelsen ikke er kommet os i møde på det ene ufravigelige krav vi har om, at politikadetterne enten skal have en strejkeret i deres overenskomst eller ansættes som tjenestemænd. Det er hverken urimeligt eller kompliceret, siger formand for Politiforbundet, Claus Oxfeldt, der opfordrer politikerne på Christiansborg til at presse på for en løsning, i og med at politikadetterne er deres opfindelse.

Efter sammenbruddet i forhandlingerne i juni varslede CO10, på vegne af Politiforbundet, blokade. Den betyder, at ingen medlemmer af Politiforbundet eller CO10’s medlemsorganisationer må lade sig ansætte som politikadetter.

Siden da er Politiforbundet og CO10 blevet mødt med stor opbakning fra en række faglige organisationer, der støtter op om blokaden af de kommende politikadetter.