Politiforbundet: Kommission med bitter eftersmag

Der skal være en klarhed og åbenhed gennem systemet, og ikke mindst i forhold til ordrer fra absolut øverste sted. Det er alle bedst tjent med, borgere, retssamfund og politifolk, mener Politiforbundets formand
- Vi tager konklusionerne til efterretning. Det er en politisk møgsag, som åbenbart kun kunne løses og lukkes ved at udpege ansvarlige længere nede i systemet. Det efterlader mig med en noget bitter eftersmag, udtaler forbundsformand, Claus Oxfeldt.
  18/12/2017

I Politiforbundet har man valgt at tage Tibet-kommissions konklusioner til efterretning.

- Men det er med en mærkelig og bitter eftersmag. For blev vi klogere? Efter min mening er der brugt enorme ressourcer på at lukke en politisk møgsag, som også trak spor gennem absolut højeste embedsmandsniveau. Det siger jeg ikke for at forsvare de to navngivne politifolk, som åbenbart er de eneste som får kritik og skal tage konsekvenserne. Det siger jeg, fordi de alene tager skraldet i en meget principiel sag, hvor såvel politik som PET spiller en stor og afgørende rolle, fastslår forbundsformand Claus Oxfeldt.

Han mener at det er for tidligt at spå om konsekvenserne af Tibet-sagen.

- Men det får konsekvenser på et eller andet plan. Jeg er overbevist om, at de fleste politifolk noterer sig det her som en sejr for det system, som på den ene side gerne vil have dem til at løse opgaver, på den anden side efterlader dem alene med ansvaret, så snart det får konsekvenser. Det gavner ikke tilliden til hverken politikere eller den absolutte top, mener forbundsformanden.

Claus Oxfeldt fastslår dog, at det eneste rigtige er fremadrettet at lære af sagen.

- Pragmatisk og kynisk realpolitik skal helst ikke fremadrettet udmønte sig i kommissionsarbejder og pegefingre mod politifolk eller andre offentligt ansatte, som skal udføre et stykke arbejde i sager, der har stor politisk bevågenhed. Der skal være en klarhed og åbenhed gennem systemet, og ikke mindst i forhold til ordrer fra absolut øverste sted. Det er alle bedst tjent med; borgere, retssamfund og politifolk, siger Claus Oxfeldt.

LÆS ARTIKEL: Politilederforening og demonstranter undrer sig

LÆS OGSÅ PRESSEMEDDELELSE FRA JUSTITSMINISTERIET