Politiforbundet: Godt at der ikke er gået på kompromis med optagelseskravene

Kun 56 personer er blevet fundet egnet som politikadetelever. Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse her til eftermiddag.
  9/2/2017

470 kvinder og mænd søgte ind på politikadetuddannelsen. 282 ansøgere blev inviteret til optagelsesprøve, og 182 af disse valgte at deltage i optagelsesprøverne, der blev afholdt i løbet af januar. Samlet set er resultatet, at 56 tilbydes at starte på politikadetuddannelsen på Politiskolen i Brøndby den 1. marts 2017.

Det oplyser Rigspolitiet.

Det politiske mål var at ansætte 125, men det nåede man altså langt fra i hus med.
HR-direktør i Rigspolitiet, Anne Erlandsen, udtaler i den forbindelse:

”Vi glæder os til at byde de nye politikadetstuderende velkommen på Politiskolen i Brøndby. Vi havde naturligvis gerne set et fuldt hold på 125 studerende, men vi må konstatere, at det især fysisk kræver kvinder og mænd af helt rette støbning at bestå optagelsesprøven – og vi vil ikke gå på kompromis med niveauet. Den fysiske optagelsesprøve til politikadetuddannelsen og basisuddannelsen er identisk, og da politikadetuddannelsen samtidig skal fungere som rekrutteringskanal til basisuddannelsen, er det nødvendigt at fastholde ens fysiske krav.”

I Politiforbundet glæder man sig over, at Rigspolitiet ikke er gået på kompromis med optagelseskravene for at nå op på de politisk ønskede 125 politikadetter.

- For os er det vigtigt, at der fortsat kun er én indgang til politiet, og at kadetuddannelsen bliver en rekrutteringskanal til politiet, og derfor må man ikke gå på kompromis, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.

I finanslovsaftalen planlægges der efter et optag på 345 politikadetstuderende, som alle skal være færdiguddannede 1. september 2018.
I skrivende stund er en ny rekrutteringsrunde til kadetuddannelse skudt i gang.

”Vi fortsætter ufortrødent med at forsøge at tiltrække kvalificerede ansøgere, men vi er selvfølgelig ikke herre over, hvor mange og hvem der søger ind på hverken politikadetuddannelsen eller politiets basisuddannelse, men vi gør alt, hvad der er muligt, for, at der er 345 færdiguddannede politikadetter den 1. september 2018", siger Anne Erlandsen i pressemeddelelsen.