Drop det politiske fnidder: Politiet skal have en nybygget politiskole

Claus Oxfeldt mener, at politiet er taget som gidsel i en omgang politisk grums.
Første spadestik til en nybygget politiskole i Vestdanmark burde for længst være taget. Politikernes interne drillerier har taget politiet og alle andre som gidsler. Der er snart gået halvandet år, siden et bredt flertal vedtog at der skulle etableres en ny politiskole.
  12/1/2017

- Det er sikkert underholdende for pressen, og for den del af Christiansborg som elsker meningsmålings-selvsving. Men for alle andre er det pinligt og uansvarligt. Kom så i gang. Få taget de første spadestik til en ny politiskole i Vestdanmark. Vi mangler den. Vi har brug for den. Og danskerne mangler uddannede politifolk.

Så kontant lyder udmeldingen fra Politiforbundets formand, Claus Oxfeldt, til øjeblikkets tovtrækkeri om placering af en ny politiskole i Vestdanmark.

- Vi er blevet lovet en ny politiskole i Vestdanmark. Den skal være nybygget og leve op til krav om sikkerhed og faciliteter. For mig er det fløjtende ligegyldigt, om den kommer til at ligge i Herning, Trekants-området eller andre steder. Bare den lever op til kravene, og arbejdet går i gang snarest, siger Claus Oxfeldt.

Han kalder situationen ærgerlig og uansvarlig.

- Det her er politisk grums. Alle var enige om, at politiet skulle have hjælp, at vi var i akut krise, og at seks års nedslidning og udhuling af antallet af polititimer skulle rettes op igen. Derfor skulle der en ny politiskole til, fordi optaget i Brøndby ikke kan stå mål med antallet af elever og krav i øvrigt. Nu har vi for længst passeret et år, og status er politisk fnidder og magtkampe. Skolen skulle have været klar til brug i januar 2018. Nu kan det let blive 2020. Det er uansvarligt og mangel på respekt over for politi og borgere, siger forbundsformanden.

Han og Politiforbundet håber at politikerne hurtigst muligt får ryddet uenighederne af banen og finder en holdbar løsning og grund til en nybygget politiskole. Helst i bred enighed.

- Få ryddet stenene ad vejen og beslut jer. Vi har ikke brug for pegefingre mellem politikere og medierumlen. Vi og Danmark har brug for en ny politiskole, fastslår forbundsformanden.