En midlertidig politiskole bør ligge tæt på den nuværende politiskole

6/6/2017

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har givet regeringen en frist på 25 dage til at finde en placering til en midlertidig politiskole, der skal være klar til at optage elever fra 1. januar 2018. Et krav fra de to partier er, at den midlertidige politiskole skal placeres i Vestdanmark. Det møder dog kritik fra Politiforbundet.

- Det giver ingen mening at placere en midlertidig politiskole i Vestdanmark. Det hele vil drukne i logistik og transport, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.

Politiforbundet ser gerne, at den midlertidige politiskole kommer til at ligge tæt på den nuværende politiskole i Brøndby og gerne i det militære område Jonstruplejren i Ballerup. Her foregår en del af Politiskolens undervisning allerede.

- Både Politiforbundet og Rigspolitiets anbefaling er at lave den midlertidige løsning i det østlige Danmark tæt på Brøndby. Så kan man bruge lærerkræfter begge steder, i stedet for at de skal ligge og farte til et sted i Vestdanmark, siger Claus Oxfeldt.

Den nye politiskole, som er endt med at blive placeret i Vejle, skal ombygges før den kan bruges. Skolen bliver først klar i 2020, og derfor skal der laves en midlertidig løsning indtil da.

- Man er i gang med at rekruttere lærerkræfter til den nye politiskole i Vestdanmark. Men det kan man ikke gøre fra den ene dag til den næste, afslutter Claus Oxfeldt.

Følg med i debatten om den midlertidige politiskoles placering på facebook.com/politiforbundet.