Politiforbundet: Undgå udrykning i civile køretøjer

En dom i Vestre Landsret har gjort udrykningsreglerne så besværlige, at Politiforbundet nu fraråder politifolk i civile køretøjer at køre udrykningskørsel med mindre, der er tale om meget alvorlige sager med personfare.
  16/5/2018

Dommen blev forsøgt anket til Højesteret, men er netop blevet afvist af Procesbevillingsnævnet.

En politiassistent er blevet idømt en fartbøde, da han i et civilt politikøretøj satte farten op for at kontrollere seler i en forankørende mistænkelig bil.

Efter at være blevet frikendt i byretten blev bøden fastholdt ved en afgørelse i Vestre Landsret. Politiassistenten blev målt til at køre 56 kilometer i timen, hvor hastighedsgrænsen er 50.

- Vi forsøgte at anke dommen til Højesteret, da vi synes, at den var mildt sagt absurd i forhold til politiets virke og mulighed for at udføre sit arbejde, og at sagen dermed var principiel. Men nu er anken blevet afvist af procesbevillingsnævnet, og det betyder, at vi må anbefale vores medlemmer helt at droppe udrykningskørsel, når de kører i civile køretøjer. I hvert fald såfremt, at der ikke er tale om meget alvorlige forhold, hvor eksempelvis personer er i fare, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.

Flere frustrerende sager

Han fortsætter:

- Vi har haft flere sager af den karakter i de senere år, som frustrerer politifolk voldsomt. Vi kan simpelthen ikke leve med den usikkerhed, hvor politifolk kan blive idømt bøder for at passe det, der burde være deres arbejde. Vi er nødt til at have klarhed over reglerne, og det har vi meddelt rigspolitichefen, siger Claus Oxfeldt. 

Politifolk har længe følt sig usikre omkring reglerne for udrykningskørsel, og i hvilke tilfælde en udrykning gælder.

Det er en usikkerhed, som Politiforbundet mener er helt utilstedelig, rigid og skadelig.

- Man kan simpelthen pakke politiarbejde ind i så ufleksible regler, at det skader mere, end det gavner. Det, mener vi, er tilfældet her. Derudover anbefaler vi, at der i al udrykningskørsel i uniformerede patruljebiler, i videst muligt omfang, anvendes udrykningssignaler i overensstemmelse med reglerne, siger Claus Oxfeldt.

Facebook

Facebook

Twitter

Twitter

Instagram

Instagram