Nordisk Politiforbund

Nordisk Politiforbund (NPF) har tilknyttet en international sekretær med sæde i Danmark. Bestyrelsen består af to repræsentanter fra hvert land bortset fra Island, som kun har en repræsentant.

Bestyrelsen mødes to gange årligt - skiftevis i de respektive medlemslande. NPF blev skabt i 1921 for at fremme fælles nordiske interesser inden for politiområdet, samt få sat fokus på en række fælles faglige problemstillinger.

Formålet er naturligvis primært at udveksle erfaringer mellem de nordiske lande på politiområdet.

De forskellige forbund, som er tilsluttet NPF, agerer på europæisk plan gennem NPF. Det var således gennem NPF, at Peter Ibsen frem til november 2007 beklædte posten som vicepræsident i EuroCOP, mens næstformand i Polisförbundet i Sverige, Lillemor Melin-Sving, efterfølgende bestred posten som vicepræsident frem til november 2010. Ved EuroCOP's kongres i november 2011 blev Anna Nellberg fra Sverige valgt som ny præsident for EuroCOP efter indstilling fra Nordisk Politiforbund.

Ved NPF-Årsmødet - der blev afholdt den 24.-25. marts 2015 i Reykjavik, Island - blev Claus Oxfeldt, Politiforbundet i Danmark, valgt som formand for 2 år frem til 2017, mens Yrjö Suhonen, Suomen Poliisijärjestöjen Liittoon (SPJL) i Finland, blev valgt som næstformand for 2 år frem til 2017.

Nordisk Politiforbund repræsenterer pr. den 1. januar 2016 i alt 51.684 fastansatte politifolk fra Sverige, Norge, Danmark, Finland og Island.

NFPAARSMOEDE 2015

Fra det seneste årsmøde i NPF.

Download nyheder og referater fra Nordisk Politiforbund:

Referat fra Nordisk Politiforbunds styremøde 13.09.2016

Referat fra Nordisk Politiforbunds årsmøde 2016

Møde mellem nordiske rigspolitichefer og forbundsformænd 2015

Referat fra Nordisk Politiforbunds årsmøde 2015

Referat fra Nordisk Politiforbunds styremøde 18.09.2014

Referat fra Nordisk Politiforbunds årsmøde 2014

Referat fra Nordisk Politiforbunds styremøde 18.09.2013

Statement fra Lena Nitz på EuroCops ekstraordinære kongres

Referat fra Nordisk Politiforbunds årsmøde 12.02.2013

Referat fra styremøde i Nordisk Politiforbund 08.10.2012

Referat fra Nordisk Politiforbunds årsmøde 06.03.2012