18. maj 1993: Det må aldrig ske igen

I dag er det 25 år siden, at vi havde gadekampene på Nørrebro 18. maj 1993. Det vil sige, at det er 25 år siden vi havde det mørkeste kapitel for politiet siden 2. verdenskrig, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.
  18/5/2018

Politifolk affyrede med end 100 skud, adskillige politifolk blev sårede og var i livsfare. Hele den politiske proces efterfølgende, hele klapjagten på politifolk, som havde en helt fantastisk indsats under krigslignende pres, er et sort kapitel i historien.

De politifolk skulle have haft en tak, og hjælp. De blev svigtet af politikere og medier. Det var skammeligt.

Rigtigt mange har efterfølgende fortalt, at de troede, de skulle dø. At de blev mødt af så stort et had og så stor en foragt for liv, mens de så deres kolleger falde på stribe under kaskader af brosten.

De blev angrebet i flere timer og var på udmattelsens rand.

Mange af de politifolk bærer store ar på sjælen. Mange er blev hårdt ramt af sygdom og sammenbrud som følge af deres oplevelser den aften. De har betalt en alt for stor pris.

Det skal vi ikke glemme.
Det må aldrig ske igen.
De skal have en stor tak for deres indsats. De er helte.

Det eneste gode ved 18. maj 1993 var, at vi derefter blev enige om også at lære af oplevelsen. At gøre alt for at sikre, at det aldrig skulle gentage sig. Vi har derfor forbedret alle indsatskoncepter, vi har i dag med psykologiske støttetiltag, og vi har trimmet alle arbejdsgange, netop i lyset og lærdommen fra den forfærdelige aften.

Vi har lært, at politiske skåltaler og løfter ikke altid holder særligt længe.

Al den viden har vi draget nytte af i dag. Al den viden gør, at vi i Politiforbundet er endnu mere professionelle og nidkære med politifolk sikkerhed, arbejdsmiljø, indsatser og støtte end nogensinde før.

Den opgave er stadig voksende, da vi med bekymring kan konstatere en stigning i angreb på og trusler mod politifolk i vores eget og i landene omkring os. Det vil vi ikke acceptere.

18. maj 1993 var tragisk og traumatiserende. Prisen har været alt for stor for alt for mange.

Det må aldrig ske igen.