Grønlandske kolleger vil have vilkår som de danske

Claus Oxfeldt og Claus Hartmann foran politistationen i Nuuk
Vilkår som de danske. Det var det altoverskyggende ønske, da Politiforbundets forbundsformand og næstformand, Claus Oxfeldt og Claus Hartmann, tirsdag dels mødtes med kollegerne på politistationen i Nuuk, dels holdt videomøde med kollegerne fra de øvrige kyststationer.
  6/3/2018

Danske og grønlandske polititjenestemænd arbejder eksempelvis under forskellige overenskomster og forskellige arbejdstidsaftaler. Det betyder blandt andet uensartede vilkår i forbindelse med løn, overarbejde, tilkald, tillæg med videre.

- Jeg arbejder sammen med uchargerede, udstationerede kolleger fra Danmark, som tjener mere end mig, selvom jeg er leder og står med ansvaret, fortalte en politikommissær fra Nuuk.

- Vi tager problematikken med ulige vilkår dybt seriøst og arbejder kontinuerligt på forbedringer, for vi forstår jeres frustrationer. Men især omkring lønspørgsmål er forhandlingerne utroligt svære, da der er mange parter - ikke mindst Moderniseringsstyrelsen og Selvstyret - som vi skal nå til enighed med, forklarede Claus Oxfeldt.

Formandskabets besøg i Grønland er led i en dialogtur rundt i alle politikredse.

Grønlands Politi er i øvrigt verdens største politikreds. Næsten samtlige grønlandske kolleger deltog i dialogmødet fra: Nuuk, Qaanaaq, Sisimiut, Ilusissat, Maniitsoq, Qasigiannquit, Paamiut, Aasiaat, Narsaq, Kangerlussaq, Qaqortoq, Nanortalik, Kangerlussuaq og Tasiilaq.