Politiets fremtidige uniformering bliver designet af brugerne

Fremtidens uniformering bliver designet med stor medinddragelse af brugerne. Det sker på en workshop i næste uge. Arkivfoto
På en todages workshop i næste uge, afholdt af Rigspolitiet, samles udvalgte politifolk fra hele landet for at give deres bud på, hvordan fremtidens uniformsgenstande skal designes. Det er helt unikt og meget tilfredsstillende, at Rigspolitiet inddrager slutbrugerne inden for hele paletten af uniformeringen, lyder det fra Politiforbundet, der på medlemmernes vegne har store forventninger til slutresultatet.
  29/11/2018

Af Karina Bjørnholdt

Uniformsbukser, der revner. Knæpuder, der ikke sidder i knæhøjde, Polo T-shirts, der er for korte og ikke er åndbare samt uniformsjakker, der begrænser bevægelsesfriheden. Utilfredsheden er til at tage og føle på blandt politifolk, når snakken falder på deres uniformering.
Men forhåbentlig bliver det en saga blot, når en nyt uniformeringskatalog ser dagen lys i løbet af sommeren 2020. I hvert fald har dem, der til dagligt trækker i uniformen, mulighed for at gøre deres indflydelse gældende på fremtidens uniformering.

Det sker på en todages workshop i Vejle den 5. og 6. december, som Rigspolitiet afholder. I workshoppen deltager en vist antal polititjenestemænd fra hver af de 14 kredse (se faktaboks). De repræsenterer enten funktionen beredskab, Romeo, hundefører, indsatsleder eller cykelpatruljering. Motorcykelbetjentene har netop fået nye dragter, veste med videre og er derfor ikke repræsenteret ved denne workshop.

- Den store medinddragelse, som ikke tidligere er set i samme omfang, skal gerne være med til at sikre, at Rigspolitiet rammer ”bulls eye” i sine kravsspecifikationer, når ønskerne til uniformeringen sendes i udbud i sensommeren 2019. Vi har store forventninger på medlemmernes vegne. Der er ikke råd til svipsere, når den kommende kontrakt skal indgås, siger Michael Bergmann Møller, der er Politiforbundets politiske ansvarlige på uniformeringsområdet.

Sammen med forbundssekretær Flemming Olsen deltager han i workshoppen i næste uge.

- Vi har et tæt samarbejde med Center for Flåde- og Materielstyring (CFM), og det er vores opfattelse, at CFM har ladet sig inspirere af Politiforbundets medlemsworkshop om udstyr og udrustning, som vi afholdt i Fredericia i 2017, og som mundede ud i et meget konkret og brugbart idékatalog, siger Flemming Olsen.

Funktionel og behagelig på samme tid
På workshoppen i Vejle i næste uge skal deltagerne tage udgangspunkt i det nuværende uniformeringskatalog og de nye uniformeringsgenstande og herudfra forholde sig til samtlige uniformsgenstande. Hvad virker? Hvad virker ikke? Og hvad kunne de i stedet for ønske sig?

- Forbundets pejlemærke er, at det munder ud i en uniformering, som brugerne kan se sig selv i. Som både er funktionel og behagelig. En ordentlig uniformering er en vigtig del af et godt arbejdsmiljø, siger Michael Bergmann Møller.

Straks-tilpasning af bukser og Polo
En anden øvelse på workshoppen bliver at få udpeget repræsentanter fra seks politikredse, der skal komme med konkrete input til den nuværende producent af politiets uniformsbukser og Polo T-shirt til, hvordan de to beklædningsgenstande kan tilrettes, så de bliver til at leve med, indtil et nyt uniformsudbud er en realitet om nogle år. Der er nemlig især stor kritik blandt politifolkene af disse to uniformsdele. Politiforbundet har længe presset på over for Rigspolitiet for, at der måtte handles på kritikken.

- I forhold til bukserne skal der fokuseres på fleksibilitet, pasform og ordentlige knæpuder, mens det handler om længde, stofkvalitet og pasform for Polo T-shirtsene, beskriver Flemming Olsen.

FAKTA: Sådan er kredsene repræsenteret:
- I hver politikreds er der udvalgt to polititjenestemænd, der skal deltage i workshoppen om fremtidens uniformering. Dog er der udvalgt fem fra Københavns Politi og én fra Bornholm, Færøerne og Grønland.

- Udvælgelsen er sket mellem repræsentanter fra funktionerne: Beredskab, indsatsleder, hundefører, cykelpatrulje og Romeo.

- Det er kredsenes ”Trio” (leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant), der har stået for at udpege repræsentanterne.

- I løbet af sommeren 2020 forventer Rigspolitiet at kunne udsende et nyt uniformskatalog.