Politiforbundet: Brøndby-borgmester på demokratiske afveje

Det, vi så søndag, var rendyrket hooliganisme. Det var voldsmænd, som angreb politifolk – og dermed også demokratiet. Det handler på ingen måde om, hvorvidt politifolk fra andre politikredse skal kende en Brøndby-jargon eller har medvirket til at eskalere situationen, siger forbundsformand Claus Oxfeldt som reaktion på borgmester Kent Max Magelunds udtalelser efter sammenstød mellem Brøndbyfans og politiet i søndags.
Borgmester Kent Max Magelunds udtalelse om, at politifolkene ikke kendte til Brøndby-jargonen, vækker stor forargelse i Politiforbundet.
  9/11/2018

- Hvis Brøndby-jargonen handler om vold og overfald på politifolk, så kan det slet ikke undskyldes eller bruges som forklaring. Det er faktisk utilstedeligt over for de politifolk, som blev såret og var i stor fare efter mødet med hooliganisme af værste skuffe, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.

Borgmester Kent Max Magelund har bevæget sig langt ud på demokratiske afveje, når han undskylder hooliganisme med, at politifolkene fra andre politikredse ikke kendte til Brøndby-jargonen.

- Jeg er vitterlig forarget over sådan en udtalelse. Det, vi så søndag, var rendyrket hooliganisme. Det var voldsmænd, som angreb politifolk – og dermed også demokratiet. Det handler på ingen måde om, hvorvidt politifolk fra andre politikredse skal kende en Brøndby-jargon eller har medvirket til at eskalere situationen, siger forbundsformand Claus Oxfeldt.

Han forventer en undskyldning fra Brøndby-borgmesteren.

- De her politifolk har været i yderste fare for at beskytte andre mod vanvittige voldsmænd. Hvor er vi henne, når vi skal til at undskylde hooliganisme? Der er altså fem sager af vold mod politifolk bare blandt de sydsjællandske kolleger, som var til stede. De var der for at beskytte borgere, fodboldfamilier og den offentlige orden. Det gjorde det med stor professionalisme, og de betalte en høj pris i form af skader og sår. Så skal en borgmester ikke ud med mærkelige jargon-beskyldninger. Det er forkasteligt, siger Claus Oxfeldt.

Han henviser til, at kun politifolkenes professionalisme og dygtige indsats sikrede, at det ikke gik værre.

- Det, der skete i Brøndby, var så voldsomt, at det desværre nemt kunne have kostet meget alvorlige tilskadekomster, ja måske ligefrem liv. Det sidste, vi ønsker at høre, er, at en demokratisk valgt borgmester går ud og undskylder på voldsmændenes vegne. Han burde tage voldsomt afstand i stedet, siger Claus Oxfeldt.