Politiledere debatterede ledelsesrum - eller mangel på samme

Formand for Ledelseskommissionen, Allan Søgaard Larsen, gæstede Politilederforeningens medlemsmøde i oktober, hvor hovedemnet var ledelsesrum.
Hvordan får man ledelsesrum som leder i dansk politi? Er det oven i købet forsvundet og skal først tages tilbage? Det debatterede politilederne, da de var samlet til to endagsmedlemsmøder den 23. og 25. oktober i henholdsvis Østdanmark (Køge) og Vestdanmark (Middelfart).
  29/10/2018

Det var Politilederforeningen, der – som et nyt tiltag – havde indbudt til medlemsmøde for alle sine medlemmer på én gang. Altså fra politikommissærer og op til chefpolitiinspektører.

Ud over formandens korte status på Politilederforeningens virke, var der indlæg af formanden for Ledelseskommissionen, Allan Søgaard Larsen, samt indlæg og paneldebat med forbundsformand Claus Oxfeldt og rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.

Allan Søgaard orienterede om Ledelseskommissionens anbefalinger, herunder vigtigheden af at ”sætte borgerne først”. Derudover havde han følgende nedslagspunkter fra kommissionens arbejde:
- Offentlig ledelse er en særlig disciplin.
- Man skal ikke være leder, hvis man ikke kan eller vil være med til at sætte retning.
- Faglig indsigt er vigtigt.

Rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg, formand for Politilederforeningen Michael Agerbæk og forbundsformand Claus Oxfeldt.

Forbundsformand Claus Oxfeldt pointerede, at ledelsesrummet skal fyldes med faglig ledelse, og at Politiforbundet stor fokus på, at ledelsesspændet hele tiden er forsvarligt, således der skabes ledervilkår, som giver mulighed for god faglig ledelse.

Formand for Politilederforening, Michael Agerbæk, fortæller, at medlemsmøderne er kommet for at blive:
- Vi havde to gode dage, hvor der især var fokus på faglighed, uddannelse og politisk styring. Men der var også tid til netværkspleje blandt lederne. Jeg vil gerne takke alle fremmødte for deres engagement og faglige input på møderne. Det bekræfter os i, at vi skal fortsætte med denne mødeform, siger han.