10 år med National Flagdag

En anerkendelse og et tak til de udsendte danskere og et minde for de faldne. For 10. år i træk bliver der afholdt National Flagdag i Danmark. Politiforbundet er med for at sige tak til de udsendte politifolk.
  5/9/2018

Den 5. september er det National Flagdag. Det er en årlig begivenhed, hvor man takker og anerkender alle de danskere, der har været udsendt til internationale missioner. Det er samtidig her, man minder, de danskere der har mistet livet under udsendelser.

Hvert år er danske politifolk udsendt til missioner rundt om i verdenen, og det er blandt andet dem, der hyldes i dag. Udover politifolk er det ansatte fra Forsvaret, Redningsberedskabet, Udenrigsministeriet og Sundhedsvæsenet, der er en del af dagen.

Flagdagen bliver i år markeret for 10. år i træk, og det sker ved højtideligheder, parader og sammenkomster i det meste af Danmark. I København markeres dagen blandt andet ved kranselægning foran Monumentet over Danmarks Internationale Indsats og mindegudstjeneste efterfølgende. Politiforbundets forbundsformand, Claus Oxfeldt, og forbundssekretær Claus Redder Madsen deltager ved arrangementet i København.

Udover at være tiåret for Flagdagen, er det også 70 år siden, at Danmark første gang udsendte danskere til internationale missioner.