Arbejdsmiljørepræsentant

Læs mere om hvad det vil sige at være arbejdsmiljørepræsentant og reglerne for en arbejdspladsvurdering.

En sikkerhedsgruppe består af to personer: Arbejdslederen for en afdeling eller et arbejdsområde og en arbejdsmiljørepræsentant, der er valgt blandt de ansatte i den samme afdeling eller arbejdsområde.

Arbejdsmiljørepræsentanten adskiller sig fra tillidsrepræsentanten på to væsentlige områder:

- For det første er arbejdsmiljørepræsentanten valgt af de ansatte i en afdeling eller arbejdsområde, mens tillidsrepræsentanten "kun" er valgt af de ansatte på et fagligt afgrænset område.

- For det andet kan arbejdsmiljørepræsentanten ikke "væltes" af kollegerne, som tillidsrepræsentanten kan. Arbejdsmiljørepræsentanten sidder valgperioden ud og kan heller ikke selv nedlægge sit hverv. Kun hvis han eller hun forlader virksomheden eller er fraværende gennem længere tid, skal der vælges en ny sikkerhedsrepræsentant.

Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for en periode på to år og er beskyttet mod afskedigelse eller anden forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter.

Arbejdspladsvurdering - APV

Arbejdspladsvurderinger skal finde sted løbende, så arbejdsgiveren kan leve op til sit arbejdsgiveransvar og sørge for, at alt arbejde udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det er arbejdsgiverens ansvar at udfærdige en APV  minimum hvert tredje år.

Alle arbejdsgivere har siden 2000 været omfattet af kravet om at udarbejde en APV.

Det er arbejdsgiverens pligt at sørge for, at arbejdspladsens arbejdsmiljøorganisation inddrages og deltager i hele processen med APV'erne. 

Det gælder både planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse, opfølgning og revision af arbejdspladsvurderingen.

Arbejdstilsynet har udarbejdet 48 branche-rettede arbejdsmiljøvejvisere, der tilsammen dækker alle brancher. Formålet er at informere virksomhederne om, hvor Arbejdstilsynet ser de væsentligste arbejdsmiljøproblmer i virksomheden. 

Alle arbejdspladsvurderinger skal indeholde disse fem punkter:

1. Identifikation og kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
2. Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
3. Inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på at vurdere, om der er forhold i virksomhedens arbejdsmiljø, der kan medvirke til sygefraværet.
4. Prioritering og opstilling af en handleplan til løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
5. Retningslinjer for opfølgning af handleplanen.