Andre pensionsordninger

Læs mere om andre former for pensionsordninger.

Ved folkepensionsalderen bortfalder ”Tillæg til pensionister under folkepensionsalderen” – det såkaldte UFP-tillæg, som på hjemmesiden www.tjenestemandspension.dk betegnes ”ophørende tillæg”. Derefter udbetales folkepensionens grundbeløb.

Da det maksimale under-folkepensionstillæg (UFP-tillæg) p.t. er 48.271,93 kr. om året (2023), og folkepensionen  p.t. er 83.136 kr. pr. år (2024), vil der samlet være en pensionsfremgang som folkepensionist.

Frivillige fratrædelsesordninger

Der kan kun indgås frivillige fratrædelsesordninger, når ansættelsesmyndigheden vurderer, at personalereduktioner er nødvendige eller forudses at blive nødvendige, og at det er hensigtsmæssigt at fremme frivillig fratræden.

TJENESTEMÆND

For tjenestemænd kan der indgås aftale om:

• Supplerende ydelse, som udbetales frem til folketingspensionsalderen.
  • Tillæggelse af ekstra pensionsalder, dog maksimalt op til 4 år.
  • Et fratrædelsesbeløb, som kan udgøre 2 måneders løn ved mindst 9 års uafbrudt ansættelse, 4 måneders løn ved 12 års uafbrudt ansættelse og 6 måneders løn ved 15 års uafbrudt ansættelse.

De forskellige ydelser kan kombineres.

OVERENSKOMSTANSATTE

For overenskomstansatte kan der aftales:

• Et fratrædelsesbeløb, som kan udgøre 1 måneds løn ved 12 års uafbrudt ansættelse, 2 måneders løn ved 15 års uafbrudt ansættelse samt 3 måneders løn ved 18 års uafbrudt ansættelse. I særlige tilfælde kan fratrædelsesbeløbet forhøjes.
  • Løn i indtil 7 måneder under en tjenestefrihedsperiode frem til afskedigelsestidspunktet.
  • Som alternativ til fratrædelsesbeløb eller løn under tjenestefrihed kan der aftales indbetaling af et ekstraordinært pensionsbidrag (maksimalt op til 4 års pensionsbidrag), hvis medarbejderen i umiddelbar tilknytning til den frivillige fratræden kan gå på pension.

Se i øvrigt nærmere om reglerne cirkulære om aftale om frivillig fratræden i følgende link: 1 (medst.dk)

ATP

Alle lønmodtagere er omfattet af ATP-ordningen. Tjenestemænd under COII-området er nu omfattet af sats A-ordningen med et bidrag på 94,65 kr. pr. måned. ATP kan først udbetales fra folkepensionsalderen.

”Ved folkepensionsalderen bortfalder ”Tillæg til pensionister under folkepensionsalderen” –

Da det maksimale under-folkepensionstillæg (UFP-tillæg) er p.t. 48.111,28 kr. om året (2023), og folkepensionen er p.t. 80.328,00 kr. pr. år (2023), vil der samlet være en pensionsfremgang som folkepensionist.”

Ret til tidlig pension - ”Arne-pensionen”.

Anciennitetsbestemt - et, to eller tre år før folkepensionsalderen, hvis man har henholdsvis 42, 43 eller 44 års anciennitet på arbejdsmarkedet, når man er 61 år (stigende). Altså således…..

Mindst 42 år på arbejdsmarkedet = 1 år før folkepensionsalder.

Mindst 43 år på arbejdsmarkedet = 2 år før folkepensionsalder.

Mindst 44 år på arbejdsmarkedet = 3 år før folkepensionsalder.

Før man kan starte udbetalingen af tidlig pension, skal man ”bevare en aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet gennem fx beskæftigelse”.

Man kan maksimalt modtage 14.456 kr. pr. måned i tidlig pension (2024-niveau) og der er et bundfradrag på arbejdsindkomst på 26.200 kr. årligt (2024-niveau), hvorefter ydelsen nedsættes yderligere. I forhold til ”ret til tidlig pension” – den såkaldte ”Arne-pension” – som blev vedtaget i juli måned 2021 og trådte i kraft d. 1. august 2021, fremgår det af lovgivningen, at der er en pensionsgrænse på 2 million kroner, hvorefter der vil ske reduktion i ”Arne-pensionen”. Det er opgjort på pågældendes pensionsdepot. Tjenestemandspensionen er en livrente. Den har en værdi, der langt overstiger 2 million kroner (i størrelsesorden 4 million kroner), men den skal altså fradrages med 80 %.

Øvrige pensionsordninger skal fradrages med 5 %.

Endvidere vil ”Arne-pensionen” yderligere blive reduceret, hvis ens årlige indtægt overstiger kr. 26.200,- (2024) før skat. Og der skal således ikke meget mere ”supplerende pension” til, før ”tidlig pension” ikke er relevant.

Ordningen administreres af Udbetaling Danmark – og kan søges på www.borger.dk

Pension af tillæg - PFA

Visse tillæg, f.eks. polititillæg, er siden 1. oktober 1997 blevet pensionsgivende ved, at der indbetales 18 % af tillægget til en PFA-konto.

Tillægget er opskrevet med de 6 % (ved en særskilt lønkode (2048)), mens de resterende 12 % indbetales af arbejdsgiveren (styrelsen).

Tillæg omfattet af rammeaftalen om anvendelse af lokalløn er nu også omfattet af 18 % pensionsindbetaling. For administrativt personale er det nu også muligt at indgå aftale om indbetaling af 18 % pension på tillæg.

Pensionsordningen kan ikke udbetales før det fyldte 60. år, og den skal senest udbetales ved det 70. år eller i forbindelse med din alderspensionering.

Se mere på www.pfa.dk

LD Fonde (lønmodtagernes Dyrtidsfond)

For en lønmodtager, der var i beskæftigelse i perioden fra 1977-79, blev det besluttet at indefryse dele af lønnen som dyrtidspensioner. Beløbet udbetales som en engangssum, når medlemmet ønsker det, forudsat at medlemmet er fyldt 60 år eller af andre grunde er udbetalingsberettiget.

Du kan lade din LD-opsparing blive stående hos LD, så længe du ønsker det og uafhængigt af, om du hæver andre pensionsordninger.

Som hovedregel skal du være 60 år for at hæve pengene, men der er visse undtagelser, bl.a. hvis du er eller har været ramt af livstruende sygdom.

Vær opmærksom på, at der fratrækkes en afgift til staten, når opsparingen udbetales. Afgiften udgør ca. 37 % af saldoen på udbetalingstidspunktet.

Ønsker du at få din LD-konto udbetalt skal du gå ind på hjemmesiden – www.ld.dk – og her via MitID bestille udbetaling.